Nasze serwisy używają informacji zapisanych w plikach cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie plików cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki, które możesz zmienić w dowolnej chwili. Więcej informacji odnośnie plików cookies.

Obowiązek informacyjny wynikający z Ustawy z dnia 16 listopada 2012 r. o zmianie ustawy – Prawo telekomunikacyjne oraz niektórych innych ustaw.

Wyłącz komunikat


Mosty powłokowe

Historia stalowych, powłokowych obiektów mostowych

Obiekty powłokowe powstały w wyniku ewolucji konstrukcji skrzynkowych, których płaskie elementy łączone pod kątem poprzez spawanie zastąpiono elementami krzywymi. Uzyskano poprzez to płynne przejście elementów jednego w drugi, charakteryzujące się stopniowym rozkładem naprężeń oraz znacznym zmniejszeniem karbu konstrukcyjnego.

Rys.1. Porównanie przekroju skrzynkowego i powłokowego

Konstrukcje te stosowane były od roku 1956 w ówczesnym ZKS Mostostal. Konstrukcje powłokowe wykorzystywano do budowy:

  • galerii dla przenośników taśmowych,
  • dźwignic powłokowych,
  • mostów drogowych,
  • mostów technologicznych.

Charakterystyczną cechą tych konstrukcji jest zastosowanie blach poszycia grubości 3-12mm jako podstawowego elementu nośnego użebrowanego podłużnie i poprzecznie.

Wybrane, zrealizowane obiekty powłokowe w Polsce:

  • Most technologiczny przez Wisłę w Warszawie 1956r,
  • Most Powstańców Śląskich przez Wisłę w Krakowie 1970r,
  • Most im. R. Siwca w Przemyślu 1987r,
  • Most przez Dunajec w Ostrowie,
  • Most technologiczny przez Wisłę w Łęgu,
  • Most technologiczny przez Dunajec w Nowym Sączu.

Główne zalety konstrukcji powłokowych:

  • Zdolność do przenoszenia znacznych obciążeń,
  • Połączenie blach poszycia za pomocą spoin czołowych z możliwością kontroli ich jakości,
  • Znaczna smukłość konstrukcji,
  • Opływowy kształt.

Główne wady konstrukcji powłokowych:

  • Trudności w montażu,
  • Duży hałas przy obciążeniach użytkowych mostów,
  • Podatność na drgania dynamiczne,
  • Brak walorów estetycznych.

Bibliografia:

„Obiekty mostowe w krajobrazie Polski południowej”, materiały pokonferencyjne /28.10.1987/,
„Inżynieria i budownictwo” – 8-9/1975,

„Postęp techniczny w mostownictwie” – Bronisław Kędzierski, WKiŁ - Warszawa 1972,

„Drogownictwo” – 6/1983.



Fot.2. Most technologiczny przez Wisłę w Warszawie


Fot.3. Most Powstańców Śląskich w Krakowie


Fot.4. Przekrój poprzeczny mostu Powstańców Śląskich


Fot.5. Most im. R. Siwca w Przemyślu

Opracowanie: Grzegorz Domarski
Koło Naukowe Mostowców