Nasze serwisy używają informacji zapisanych w plikach cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie plików cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki, które możesz zmienić w dowolnej chwili. Więcej informacji odnośnie plików cookies.

Obowiązek informacyjny wynikający z Ustawy z dnia 16 listopada 2012 r. o zmianie ustawy – Prawo telekomunikacyjne oraz niektórych innych ustaw.

Wyłącz komunikat


Most III Tysiąclecia im. Jana Pawła II w Gdańsku

Most III Tysiąclecia im. Jana Pawła II w Gdańsku



Most III Tysiąclecia stanowi I etap budowy Trasy Henryka Sucharskiego w Gdańsku, która łączy ul. Elbląską z wyspą Stogi. Jest to most, którego zadaniem jest przenoszenie przede wszystkim ruchu ciężkiego, a tym samym ułatwienie dowozu i wywozu ładunków do Portu Morskiego Gdańsk, z pominięciem przejazdu przez zatłoczone ulice centrum miasta.

Należy podkreślić fakt, że obiekt ten jest pierwszym w Polsce mostem podwieszonym zaprojektowanym wyłącznie przez polskich projektantów, oraz to, że Most III Tysiąclecia jest jak dotąd największą w Polsce jednopylonową konstrukcją podwieszoną.

Umowa zobowiązywała wykonawcę do ukończenia obiektu w ciągu 26,5 miesiąca. Przekazanie placu budowy nastąpiło 5 sierpnia 1999 natomiast obiekt oddano do eksploatacji 15 października 2001r.

Dane techniczne


Całkowita długość obiektu wynosi 372m, natomiast szerokość to 20.31m. Rozpiętości poszczególnych przęseł wynoszą 25+230+39+3x26m. Most został zaprojektowany na klasę obciążeń „A”.

Asymetrycznie usytuowany pylon, o wysokości 99.89m zaprojektowano jako konstrukcję żelbetową w kształcie odwróconej litery „Y”. Składa się on w dolnej części z dwóch pochylonych nóg o przekroju skrzynkowym. W nogach, co około 5m rozmieszczone są przepony zwiększające sztywność konstrukcji, w których wykonano otwory przełazowe dla obsługi. Nogi pylonu w części górnej łączą się w jeden pionowy słup, w którym umieszczono bierne zakotwienia dla lin, zrealizowane w postaci obetonowanej konstrukcji stalowej wykonanej ze stali 18G2A. Pylon w strefach zakotwień kabli został dodatkowo sprężony poprzecznie. Klasa betonu wykorzystanego w pylonie to B50 w nogach oraz B60 w pionowej części.

Przęsło, podobnie jak w większości polskich mostów podwieszonych, wykonane jest jako konstrukcja zespolona składająca się z 2 dwuśrodnikowych stalowych blachownic stężonych poprzecznie oraz współpracującej płyty pomostu o grubości 23cm, wykonanej z betonu klasy B50. Między środnikami dźwigarów poprowadzono rury osłonowe zakotwień odciągów. Wysokość konstrukcji przęsła jest stała na całej długości obiektu i wynosi 2.39m. Rozstaw poprzecznic wynosi 4.3m w przęsłach zalewowych i 4.0m w przęśle głównym. Ustrój nośny obiektu jest zrealizowany jako pięcioprzęsłowa belka ciągła.

Na obiekcie przewidziano 2 jezdnie o szerokości 7.00m każda, oraz dwa chodniki robocze o szerokości 0.75m dla obsługi zakotwień want. Na moście ruch pieszych jest zabroniony.

Posadowienie

Pylon mostu oparty jest na żelbetowej ławie o zmiennej wysokości wynoszącej od 3.5m do 7.0m, posadowionej na 50 palach o średnicy 1800mm i długości 30m. Filary obiektu posadowiono na wierconych palach wielkośrednicowych o przekroju 1500mm i długości 26, 27 lub 30m w zależności od warunków gruntowych.


Punktem stałym konstrukcji jest przyczółek od strony ul. Elbląskiej, czyli podpora nr 7. Łożyska ruchome natomiast znajdują się na podporach nr 1,2,3, przy czym na podporze nr 3, gdzie zlokalizowany jest pylon, znajduje się jedno dodatkowe łożysko przenoszące siły poziome od wiatru. Podpory 4,5 oraz 6 nie mają łożysk, ponieważ pracują na wyciąganie, a siły odrywające ustrój nośny od korpusów podpór przenoszą pręty o średnicy 75mm wykonane ze stali wysokiej wytrzymałości.

Podwieszenie

Pomost obiektu podwieszono obustronnie za pomocą lin złożonych z 31 do 55 splotów. Każdy splot składa się z 7 drutów o średnicy 5mm wykonanych ze stali wysokiej wytrzymałości produkcji angielskiej. Środkowy drut, czyli rdzeń, przebiega prostoliniowo, natomiast pozostałe 6 jest nawinięte wokół niego. Zakotwienia bierne wykonano w pylonie, w specjalnej stalowej klatce, natomiast czynne w konstrukcji pomostu. Rozstaw zakotwień w przęsłach zalewowych wynosi 13m, natomiast w przęśle nurtowym 12m. Długość want wynosi od 59.04m do 213.05m. Na obiekcie zastosowano podwieszenie typu „wachlarz”.


Źródła

„Inżynieria i Budownictwo” nr 3-4/2002; 12/2002;

„Mosty” nr 4/2007

Internet

 


Galeria



            
            

Opracowanie: Wojciech Kalandyk
Koło Naukowe Mostowców